I Follow Rivers (Trigerfinger)

6 februari 2014 - Livingstone, Zambia

Wat lijkt het al weer lang geleden dat we in Windhoek op de truck stapten. We sloten ons aan bij een groep die met deze safari van Kaapstad naar de Victoria Falls reisde. Gelukkig was het een onwijs open en gezellige groep waar we ons makkelijk in konden mengen. De eerste bestemming was Ghanzi, Botswana.  Gelijk een lange rit naar de Bushmen die ons aan het einde van de dag tijdens een wandeling hebben laten zien hoe zij leven van de natuur. 's avonds  trakteerden ze ons op een rituele dansshow.

De volgende dag naar Maun (ma-oen) waar we een scenic flight hebben gemaakt over de okavango delta. Dat is niet in woorden te beschrijven, zo mooi. De rivieren en het moeras en dan al die dieren van boven: olifanten,  hippo's, buffels, zebra's en ga zo maar door. Wat een ervaring! En gelijk hadden we nog meer zin om de volgende dag de Delta in te gaan.  2 nachten slapen op een klein eilandje met helemaal niets.  We moesten ons dus goed voorbereiden door het inpakken van een kleine daypack en groots inslaan: 6 liter water,  fris, bier & snacks. Verder gingen er natuurlijk 20 tenten mee, net zo veel matjes en stoelen en voor 'mama' (de kokkin die elke dag weer heerljke maaltijden wist te bereiden) al het eten en materiaal dat nodig was om het te bereiden. Met al die spullen stapten we de volgende dag in een open truck en na een rit van 2 uur werd alles overgepakt in mokoro's (uitgeholde boomstam kano) waarmee we verder de delta in gingen.

Wat een gave manier om dit te doen. Zo stil, dwars door de natuur te gaan. Na het opzetten van het kamp en de eerste uren wennen hebben we een nature walk gedaan waar we dichtbij een aantal hippo's konden komen.  Zo mooi om die in de natuur te zien. De volgende ochtend een nieuwe wandeling met dit keer veel zebra's, een giraffe en apen. Ook zijn we in het dorp van de polers (mokoro bestuurders) geweest en hebben we hun huizen (lemen hutjes) gezien en hoe zij daar op de velden voor hun eigen levensmiddelen zorgen.  'S middags heerlijk gezwommen in de Delta en 's avonds een super gezellige avond gehad waarin men voor ons ging zingen en waar we allerlei spelletjes hebben gedaan. De volgende ochtend weer terug zoals we ook heen zijn gegaan. Dan denk je eindelijk een douche,  maar nee.. na een snelle lunch moesten we gelijk weer de truck in naar Nata waar we dan eindelijk konden douchen.

De volgende bestemming was Kasane, aan de Chobe River. Daar hebben we 's middags een beetje gezwommen en rustig aan gedaan voor we op een boot over de rivier zijn gegaan. Ook dit is weer onbeschrijfelijk.  Een hele kudde olifanten langs het water spelend,  tetteren, stoeien, drinken, wassen... zo mooi!  Hippo's langs de boot, zo eng en krokodillen van dichtbij.  Buffels die stonden te grazen of lagen te relaxen en warthogs rennend langs de kant. Met een biertje in je hand hier naar kunnen kijken, what else do you want?

Laatste bestemming: victoria falls.  Een van de 7 wereldwonderen van de natuur. WAUW!! Surreëel en bizar! Het leek bijna wel alsof we in het regenwoud waren tijdens de wandeling. Bizarre watervallen met fantastische regenbogen er in. Zeiknat en helemaal happy kwamen we daar weer naar buiten.  Als de entree geen 30 dollar per persoon zou zijn geweest zouden we daar zeker nog een keer heen zijn gegaan! Diezelfde avond een afsluitend diner gehad met de hele groep,  wat eigenlijk geen afsluiting was omdat iedereen nog bleef.  Met 12 van de 19 zijn we de volgende dag gaan raften op de mighty zambezi. Zo leuk! Beetje adrenaline in je lijf en gaan! 1 keer ging het mis door een onverwachte zakking waar we een soort van trio botsing hebben gehad waarbij Sandra haar neus openhaalde. Gelukkig alleen maar een beauty issue :) Alles staat trouwens op film om nog eens rustig terug te kijken!

De volgende ochtend was het voor de meesten dan echt tijd om te vertrekken, zo ook voor ons. De grens over naar Zambia. Dat ging allemaal heel makkelijk en voor we het wisten  zaten we al weer in het volgende hostel.  Erg stil en ineens ook weer met zn tweeën.  Dat is wel even weer wennen... Alle moeheid komt er dan ook ineens uit van de overland safari, want hoe leuk we het ook hebben gegad, het was wel elke keer haasten, elke dag weer tent opzetten om de volgende ochtend weer af te breken. We vinden het dus heerlijk om nu weer in ons eigen tempo verder te gaan.

We genieten nu van Livingstone, een leuke Zambiaanse plaats met het echte Afrikaanse leven. Beetje ronddolen door de stad, kijken op de markt.  Zoeken naar de bus die ons naar Lusaka moet brengen. Inmiddels twee tickets gekocht voor morgen en het volgende hostel geregeld. Vanmorgen ook de victoria falls nog vanaf de Zambiaanse kant bezocht (waar de kaartjes de helft goedkoper zijn dan in Zimbabwe). Weer ontzettend genoten van de watervallen, het wandelen door de natuur en het uitzicht onder bij de rivier. En wederom zeiknat van al het water dat van onder en boven lijkt te komen... het is het waard!

1. Viv:
    6 februari 2014
    Weer een heerlijk verhaal. Geniet ze van jullie laatste maandje. Dikke kus van achter mijn bureau! xxx
  2. Tanja van Sambeek:
    6 februari 2014
    Ach, Sandra, wat een zielige foto van jou met je opengehaalde neus. Gelukkig is het volgens mij allemaal meer dan waard!! En tegen de tijd dat je weer bij ons aan het werk bent, is je neus vast wel weer beter.
    Geniet ze nog!!

groeten, Tanja
  3. Frans Etébé:
    6 februari 2014
    Bedankt voor het mooie verhaal. Ben ontzettend benieuwd naar de foto's (van Sandra's neus :-) ).
    Rust lekker uit in Livingstone en goed reis naar Lusaka (en verder)
  4. Annelies:
    Wauw wauw en WAUW! Wat maken jullie een gave dingen mee! Geniet! Dikke kus
  5. Thijs:
    6 februari 2014
    Wat weer een mooi verslag van de afgelopen week. Mooie foto`s en die neus gaat wel weer over. Ben benieuwde naar het volgende verhaal.
    En niet gaan zwemmen in rivieren met krokodillen.
  6. Sjoke:
    6 februari 2014
    prachtig verhaal, en ook mooie foto's vooral die met de twee aapjes.
  7. Eelco:
    6 februari 2014
    Echt super gaaf! Ben benieuwd wat er nog komen gaat. Nog een fantastisch maand! Btw hier regent het :(
  8. Margriet:
    7 februari 2014
    Geweldig! En wat een mooie foto's. Ben heel benieuwd naar de filmpjes! Goede reis naar Lusaka. xxx
  9. Corinne:
    7 februari 2014
    Wat een geweldig verhaal en wat beleven jullie toch een mooie dingen! Al die natuur en prachtige dieren. Goede en mooie reis nog! Groetjes, Corinne
  10. Annemarie:
    7 februari 2014
    WOW mooi hoor. Kai vond het wel zielig dat tante Sandra au aan haar neus had . Xxx en veel plezier nog
  11. Hanna:
    9 februari 2014
    Ge-wel-dig! Wat een avonturen... NJOY! Liefs, Hanna
  12. Ank:
    9 februari 2014
    Wat een reis zeg, fantastisch.
  13. Petra:
    10 februari 2014
    Wat een heerlijk verhaal weer. Ik geniet nog steeds met volle teugen mee. xx
  14. Anne SInke:
    13 februari 2014
    Mooi hoor! klinkt nog steeds als een onvergetelijke ervaring :-)geniet ervan!