Sand In My Shoes (Dido)

15 januari 2014 - Swakopmund, Namibië

Nadat we het überschöne Luderitz (am See) achter ons hadden gelaten, trokken we weer het binnenland in, door wéér een totaal ander landschap. Van zee, door zanderige vlaktes, langs rotspartijen en door groene landschappen richting de Sossusvlei, de Deadvlei en de Hiddenvlei, midden in de Namib desert. Deze dag hadden we gedoopt tot Hollandse dag, omdat al het 'wild' dat we tegenkwamen bestond uit: koeien, paarden, geiten en schapen.

Overigens dankt Namibië zijn naam aan de Namib desert. Namib betekent zoiets als 'uitgestrekte droge vlakte'. Erg toepasselijk. We vertokken voor zonsopgang, zodat we net ná zonsopgang het park bij Sesriem, 60 km voor de Sossusvlei, in mochten. Bij zonsopgang door de woestijn rijden was echt adembenemend. Van minuut tot minuut zag je de kleuren van de woestijn veranderen, van donker naar oranje/rood gekleurde zandduinen. De zandduinen zelf waren ook adembenemend, ditmaal letterlijk, aangezien we deze beklommen om een mooi uitzicht te hebben over zowel de Deadvlei en de Sossusvlei. De naam Deadvlei sprak voor zich. Een kale droge (klei)vlakte, waar enkele kale, uitgedroogde bomen stonden die al duizenden jaren geen water meer hebben gevoeld. Zo droog dat ze zelfs niet verrotten. De Sossusvlei is daarentegen iets minder droog. De Tsauchab rivier mondde daar vroeger uit en eens in de zoveel jaar bereikt de rivier die vlakte nog waardoor het redelijk groen is. En de Hiddenvlei? Die hebben we helaas niet kunnen vinden...
Op de weg terug, over een heuse 4x4 road, kwamen we helemaal vast te zitten in het mulle zand. Henri de rust zelve -of course- en Sandra toonde zich een gelijke van Paniekpiet. Gekukkig was er iemand in de buurt die ons uit de brand ehh zand hielp.
Daarna echt terug naar onze uitgestorven campsite -het vakantieseizoen is hier echt afgelopen- waar ze gelukkig nog net niet de stop uit het zwembad hadden gehaald, zodat we heerlijk konden afkoelen.
Waar in Luderitz de wind op een gegeven moment onze grote vijand werd, samen met een stel dronken Duitsers trouwens, maar dit terzijde, was de wind op de uitgestorven campsite onze grote vriend. Omdat wij daar de enigen waren, hadden alle vliegen (en dat zijn er veeel) het op ons gemunt, totdat de wind opstak. Desalniettemin hopen we dat Windhoek zijn naam geen eer aan doet, want de constante harde wind in Lüderitz waren we echt zat.
Maar goed, Windhoek stond voorlopig nog niet op de planning. Wel die andere Duitse stad aan de Atlantische oceaan: Swakopmund. Nog Duitser dan Duitsland zelf. Bij aankomst valt ons op dat ze hier aan het strand veel aan het bouwen zijn. Een nieuwe trekpleister voor toeristen zo tussen zee en woestijn. Dat is echt een gek gezicht: naar links kijken en zandduinen zien en rechts over de zee uitkijken. We hebben hier een ontzettend relaxte backpackers plaats gevonden om een paar dagen te chillen. De stad zelf is niet heel boeiend, maar wel: Zon & Zee. Do we need to say more?

Morgen gaan we weer op pad. We komen dan aan in Damaraland. Bergen, rotstekeningen en een bos met versteende boomstronken van miljoenen jaren oud. Dit deel van Namibië kent ook meer wild als giraffen en olifanten en bovendien is het meer primitief dan waar we tot nu toe zijn geweest. Daarna gaan we naar Etosha (een groot wildpark a-la Krüger) om uiteindelijk over 9 dagen onze auto in te leveren in Windhoek, waar jullie waarschijnlijk wel weer wat van ons vernemen.

Blijf jullie berichtjes sturen, vinden we leuk! En als je vragen hebt stel ze gerust, een beetje interactie kan geen kwaad ;)

1. Margriet:
    15 januari 2014
    Gaaf! Heel fijn om te lezen dat jullie zo van de reis genieten! Het wordt nu dus nog avontuurlijker als jullie verder reizen. Geniet er van, rij voorzichtig en maak mooie foto's en filmpjes (vooral van die neushoorn
  2. Margriet:
    15 januari 2014
    Hee, mijn reactie is maar voor de helft geplaatst. Maar goed: we verwachten dat, als jullie weer terug zijn, we ongeveer een week nodig zullen hebben om alle foto's en video's te bekijken! Ik kan niet wachten! Liefs xxx
  3. Annelies:
    Gaaf Gaaf Gaaf! Xx
  4. Hanna:
    15 januari 2014
    WOW, die foto's van de woestijn zijn bijzonder mooi! Groetjes van Arne. Wij genieten met jullie mee! Liefs uit regenachtige kikkerlandje
  5. Lineke de Jong:
    15 januari 2014
    Super gave verhalen joh! Wat een indrukken moet deze reis hebben. Ik ben heel erg benieuwd naar foto's van Etosha! X Lineke
  6. Ank:
    15 januari 2014
    Indrukwekkend hoor, jullie genieten volop zo te lezen.
  7. Cornelie en Marnix:
    15 januari 2014
    Gaaf die foto's van de woestijn! Ziet er indrukwekkend uit. Ook je verhaal was weer leuk om te lezen. Echt super dat jullie het zo fijn hebben. Geniet de komende dagen, was fijn om je gister ff te appen. Liefs!!
  8. Sjoke:
    16 januari 2014
    wat een bijzonder verhaal weer.jullie beleven veel! en dan alles wat je nog tegoed hebt. we zijn benieuwd.........
  9. Viv:
    16 januari 2014
    Dag lieverd, heerlijke verhalen schrijven jullie en wow wat een foto's. Heel veel plezier met beestjes kijken en pas op, apen zijn levensgevaarlijk!!!! hahahaha!! Geniet ze maar moet wel zeggen dat mijn ritjes naar huis dodelijk stil zijn zonder san aan de tel! xxxxxxxxxx
  10. Frans Etébé:
    16 januari 2014
    Ik had gisteren al een reactie geplaatst, maar die is helemaal niet doorgekomen. Wat ik schreef was zo ongeveer
    dat ik het fantastisch vindt om te lezen wat jullie meemaken en de foto's te zien. Ik probeer jullie reis een beetje te volgen met google maps en zie dan ook wat foto's die door anderen gemaakt zijn op de plekken waar jullie zijn (geweest) en zo krijg ik een nog betere indruk van wat jullie werkelijk zien. Ik ben ook erg benieuwd naar de foto's die Henri (in alle rust) met z'n nieuwe camera heeft gemaakt van toen jullie vastzaten met de auto en van die vriendelijke voorbijganger die jullie geholpen heeft.
    Neem wat desert zand mee uit de verschillende deserts als souvenir: je hebt nu toch genoeg in je schoenen zitten. Als je het laagje voor laagje in een plastic flesje meeneemt zie je de mooi kleurverschillen. Alleen: niet schudden!
    Veel plezier, schrijf veel en maak veel foto's. Dan hebben wij er ook plezier van.
    Groeten, Frans
  11. Frans Etébé:
    16 januari 2014
    Oh, ja nog even een aanvulling:
    met google maps heb ik de Hidden Vlei wèl kunnen vinden (na na na na na!)
  12. Thijs:
    17 januari 2014
    Ik heb ook dit reisverslag met veel belangstelling gelezen. Ook de foto`s zijn erg mooi. Denk er wel om dat je een beetje op de begaanbare wegen blijft met jullie camper, ik zou maar enkele rijplaten en een schop meenemen voor de zekerheid.
    Nog een weekje met de camper, genieten van de omgeving en de wilde beesten. Ik ben benieuwd naar het volgende verslag met enkele foto`s.
    Veel plezier en wees voorzichtig.
    Groetjes
  13. Thijs:
    17 januari 2014
    Nog even een nieuwtje voor Henri wat betreft FC Utrecht
    FC Utrecht is verlost van een schuld van 27 miljoen euro.
    Van Seumeren heeft de vordering omgezet naar het eigen vermogen van de club, zodat deze nu zo goed als schuldenvrij is. Dit heeft natuurlijk niets met de reis te maken, maar misschien vind Henri dit wel goed nieuws.
  14. Stefan:
    18 januari 2014
    Wat gaaf zeg, die foto's van de woestijn!
    Ook zo leuk om jullie belevenissen te lezen, het maakt me wel erg jaloers. Zonsopgang door te woestijn moet inderdaad ook een belevenis zijn. Is het dan 's nachts ook echt zo koud en overdag heel warm?

Ben trouwens serieus benieuwd hoe hard het waait in Windhoek, haha.
  15. Meike:
    18 januari 2014
    Hoi Henri en Sandra

Ik ben nu ook aangemeld voor jullie reisverhalen leuk om jullie avonturen te volgen

Liefs meike
  16. Hanneke:
    19 januari 2014
    Hoi San en Henry, wat een belevenissen allemaal! genieten staat echt bovenaan jullie lijstje.Doe wel voorzichtig. en kijk uit naar de volgende mail van jullie.
  17. Anne SInke:
    22 januari 2014
    Weer mooi verhaal hoor! Prachtig om te volgen zo!!! keep going! Groetjes Anne
  18. Monique:
    23 januari 2014
    Ha, die Sandra en Henri.
    Eindelijk weer even tijd gevonden om jullie gave verhalen te lezen. Het blijft fantastisch om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken. Vooral die uitgestrekte zandvlaktes lijkt me geweldig om te zien!
    We missen je wel hoor, alhoewel Edith even op jouw plaats op onze kamer heeft gezeten.
    Nog lekker vakantie blijven vieren! groeten Monique